1 mars 2011

Mitt eget "hitta-på"

De här pulsvärmarna/muddarna har varit klara ett tag...har typ glömt att blogga dem.
Det började som ett litet experiment...eller test, kanske är mer korrekt...
...ev. ska jag hålla en "prova-på-tvåändsstickning" kurs...för totala noviser då, eftersom jag själv inte gjort särskilt många alster än...men i alla fall ...  :-)

Jag är lite som "Dödergök" (har verkligen tagit till mig hennes tankar om tvåändsstickning, hon är en stor inspiratonskälla) att jag går mot strömmen och gör lite som jag vill...dvs jag använder precis vilket garn jag vill...tycker det blir precis lika bra som med z-tvinnat...om inte bättre.

Jag har nämligen testat att "tvåända" i Mohair från Angoragetterna...och resultatet: superdupernöjd!
Det blir mjukt, varmt och faktiskt, elastiskt!
Min hittills lilla erfarenhet av tvåändsstickning har varit att det blir ganska stumt...men i mohairen blir det elastiskt. 
Jag kan inte förklara varför..för när man "drar" i själva garnet, känns det lika stumt som andra garner. Men resultatet blir just, elastiskt.

Och inte nog med det...det blir så vackert! En otrolig lyster på mohairen.

Om jag MÅSTE finna nåt negativt...så skulle det i så fall vara att man kanske behöver munskydd när man stickar...eller så får man göra som katten...hosta hårbollar  *ha ha*...men det får man ta.

Denna har jag namngivit "Mudden Karin"

  




 Denna är namgiven "Mudden Elise"





Ren njutning!

Jag rekommenderar verkligen att testa om man inte gjort det förut.
Och man kan t o m åka på "Tvåändsstickning med Dödergök.
Kolla här!
Det ska jag göra
:-)

3 kommentarer:

Rät&Avig sa...

Men så fina!
Jag bara VILL lära mig tvåändsstickning NUUUU!
Skulle gärna åka på kursen, men det passar tyvärr inte in i det stora livspusslet! En annan gång kanske...suck...
/Ann-Britt

Dödergök sa...

Ååååååå vad fint du gjort! Jag blir så stolt och lite rörd faktiskt. Vad kul att du kommer på kursen, nu blir det steg två, dvs krus för de som vill.

Manduzana stickar sa...

Vilka fina muddar. Jag önskar att jag också kunde tvåändsstickning.