8 juni 2009

"Uppifrånochnerkoftan"

Då är man igång då..tror jag...kanske...eventuellt...
Jösses, vad jag har läst...fram och tillbaka...hit och dit...och igen...och igen...
...först fick jag ingen ordning på hur många maskor jag skulle lägga upp...pyssel & räknande fram och åter...
...sen när jag tror att jag greppat...då får jag ingen ordning på ökningarna!
Känns som huvudet är trögt som sirap!!
Jag har läst..och läst..och läst...förklaringen och alla kommentarer.
Jag kommer fram till samma sak hela tiden...nämligen att man bara ska öka på framsidan men inte på baksidan till att börja med...
...MEN...jag tänkte göra den varianten med 4 maskor mellan ökningarna..och där står det i förklaringen att man ska göra ökningar 8 ggr..och då blir det ju bak också!
Jag får helt enkelt vänta och se....
Har i alla fall stickat provlapp. Hade Heavens Hand i en beige-melerad variant som legat och väntat på att bli tröja.

Mycket kafka gick det åt till knep & knåp!

4 kommentarer:

Cina sa...

Vilken kul ide- vart hittar man detta roliga mönster? Cina
http://creadiem.bloggagratis.se

Kattis sa...

Låter som att vi har ungefär samma bekymmer du och jag! Tolkade till slut dock ökningarna som så, att en ökning på var sida om de fyra maskorna varvet runt på framsidan, det blir ju 8.

Anonym sa...

Då hade vi ungefär samma bekymmer, mycket funderande, ritande och räknande. Jag hade som tur hjälp, min väninna stickar en likadan fast i ett annat garn. Vi slog våra (o)kloka ihop. Tror jag är på rätt spår nu men det återstår att se =)

Kattis sa...

Försökte svara dig i min blogg, men kom på att det kanske var bättre att göra det här.

Gissar att du som jag rör ihop det med bakstycke och baksidan på arbetet. Min lösning har varit att öka arbetet runt (även på bakstycket), får då 8 ökningar, men ökar sedan inget på själva baksidan (avigan) av arbetet. Det ser ut att stämma, men jag är å andra sidan ingen van stickerska. *ler* Kanske krånglar jag bara till det för dig!