18 jan. 2009

Läsning & "knark"

I Svenska Dagbladet kan man idag läsa om "läsning som lust och last.
Litteraturforskaren Mikita Brottman talar om läsarens "inte sällan patologiska beteende"!!
Hon beskriver läsning som "en privat aktivitet som kretsar kring begär & njutning" och det står att läsa att "läsning är som en drog".
Vidare kan man läsa: "läsningen betraktas som en ganska tvivelaktig sysselsättning, något osunt, till och med skadligt, i synnerhet när den utövas till överdrift"
"Läsning av skönlitteratur är en asocial och fysiskt ohälsosam aktivitet som ofta slukar mycket tid- tid som kunde läggas på betydligt nyttigare saker, som att jobba, konsumera varor, hålla kroppen i trim, umgår med vänner och familj och inte minst odla och utöva sina sociala nätverk"!!!!!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta!!!
Jo...jag väljer att asgarva!!! *mooahahhahaaahhaha*
Om det är så att jag är en osund, beroende "bok-knarkare" som fastnat i "bok-träsket" så är det väl nån mening med det med *ha ha*.
Jag trivs med det och tänker definitivt fortsätta!
(men jag kan faktiskt tänka mig att hålla med om en sak..det kan ibland liknas vid ett beroende...jag själv brukar säga att jag är "periodare" när det gäller att läsa...)

Detta är också som ett "knark"...kan inte låta bli att börja på nåt nytt :-)

2 kommentarer:

doktoranden sa...

Jaaa, vad ska man säga om denna syn på läsningen? Jag väljer nog att göra som du: asgarvar!!!

Jag tänker oxå fortsätta med min dekadenta hobby. Sådetså! :)

Anonym sa...

Mitt knark är garn, jag kan inte låta bli att köpa,som tur är har jag en väldigt förstående sambo.
mvh Annelie.